Непевний стілець під міністром Степановим. Моніторинг теленовин 15 -- 20 лютого 2021 року

Непевний стілець під міністром Степановим. Моніторинг теленовин 15 -- 20 лютого 2021 року
Ключовими темами тижня були річниця найтрагічніших подій Революції гідності, відтермінування початку вакцинації проти коронавірусу, а також санкції проти Віктора Медведчука та його оточення. Втім про рішення його дружини Оксани Марченко піти в політику розповіли одиниці.

Зрив вакцинації та щеплення від пропаганди

15 лютого у праймових новинах більшості аналізованих каналів згадали, що на цей день був анонсований початок вакцинації від коронавірусу, але цього не сталося. Ця тема стала однією з ключових у політичних новинах протягом тижня: і під час обговорень у парламенті, і на традиційному засіданні Кабміну в середу, де зокрема поновили адаптивний карантин, і під час сесії питань до урядовців у Верховній Раді в п'ятницю.

Деструктивної критики на адресу уряду з цього приводу в новинах не було, хіба що окремі закиди. На "Україні", ICTV та СТБ про затримку говорили толерантно:

На ICTV урядовці виглядали максимально впевненими борцями за термінову вакцинацію, а зрив строків подавали знеособлено: "І поки ми зволікаємо з вакцинацією, кількість заражених коронавірусом в Україні знову зростає", "Степанов вирішив особисто домовитися з виробником про додаткові поставки вакцини від коронавірусу", "Прем'єр незворушно запевнив: вакцинація в Україні почнеться найближчими днями". Щоправда, в одному з сюжетів як аргумент від депутатів наводили, що вже Зімбабве починає вакцинацію, а Україна -- ще ні.

На "1+1" говорили про недоліки, але із оптимізмом: "Жодної дози на цей час в Україну не доправлено. Проте розпочалися навчання медиків, що входять у мобільні бригади" (з матеріалу за 15 лютого). 16 лютого на "1+1" повідомили: "Міністр охорони здоров'я Максим Степанов звинувачує у зриві вакцинації Національне антикорупційне бюро". Також про це згадали на 5 каналі та "UA: Першому" того ж дня. Розслідування, про яке НАБУ повідомило 10 лютого, досі майже не висвітлювали.

Порівняно конструктивно висвітлювали цю тему на 5 каналі: "Вакцинація, якої не було. Сьогоднішня година запитань до уряду минула без незручних запитань до Максима Степанова з огляду на його відсутність у сесійній залі" (з сюжету за 18 лютого). Інформативно та практично без емоцій подавали інформацію на "UA: Першому".

В'їдливими та максимально критичними матеріали про відтермінування початку вакцинації були на "Інтері". "Привид вакцинації. Попри сподівання урядовців, масова імунізація в Україні не стартувала", "обіцяний урядовцями сайт для реєстрації черги на антиковідну процедуру і досі не запрацював. Створення колцентру лише у планах. А медичні бригади в районах тільки починають ознайомлювати із специфічними умовами вакцинування", -- йшлося у сюжеті 15 лютого.

16 лютого уряду дорікнули, що процес реєстрації вакцин тільки почався, тож старт імунізації відкладеться щонайменше на кілька днів: "Оскільки бюджетна вакцинація проти ковіду вже вдруге переноситься, у міністерстві з'явився час, щоб препарати хоча б зареєструвати". 17 лютого у сюжеті натякнули на можливу відставку міністра: "Міністерське крісло під Максимом Степановим хитається не вперше. Його відставки в різний час вимагали різні фракції. Виступали з трибуни, починали збирати підписи. Щоправда, до голосування жодного разу справа не дійшла. Але сьогодні депутати вирішили взятися за урядові кадри". А 18 лютого продовжували нагнітати: "Знову перенесли. На коли? Знову не відомо. Ідеться про вакцинацію проти коронавірусу, яка вже перетворюється на сумну епопею".

Тим часом у новинах триєдиного каналу Медведчука ("112", NewsOne і ZIK тепер мають один ефір на трьох) про перспективи вакцинації взагалі не йшлося. Принаймні у тих випусках, які потрапили у вибірку "Детектора медіа". А от про надійність російської вакцини Sputnik-V вийшло аж два повідомлення. У новинах медведчуківського ютуб-каналу поширили заяви урядів Німеччини та Словаччини про готовність сертифікувати цей препарат за умов його надійності. Раніше "Детектор медіа" пояснював, чому подібні повідомлення -- частина загальної стратегії кремлівської пропаганди.

В п'ятницю 19 лютого усі канали повідомляли про санкції щодо Віктора Медведчука та Оксани Марченко. На "Інтері" новину подали нейтрально: "До нього потрапили дев'янадцять російських та молдовських компаній. А ще вісім осіб: п'ятеро громадян Росії і троє українців. Зокрема, народний депутат Віктор Медведчук та його дружина Оксана Марченко. Підставою стало кримінальне провадження, яке веде СБУ за статтею про фінансування тероризму". До цього повідомлення додали коментар нардепа від "Опозиційної платформи -- За життя" та співвласника каналу "Інтер" Сергія Льовочкіна. Він назвав рішення РНБО неконституційним та політично мотивованим переслідуванням Медведчука, Козака та їхніх родин. Загалом такий помірковано критичний підхід відповідає опису, який можна побачити в матеріалі "Української правди" про реакцію ОПЗЖ на санкції: "цілодобових марафонів" і навіть посиленого піару на підтримку підсанкційних однопартійців на "Інтері" нема.

На каналі Медведчука повідомлення про нові санкції почали реченням, основний зміст якого в тих самих формулюваннях повторюють щодня: "Сімнадцять днів, як Президент Володимир Зеленський заблокував телеканали "112", Newsone та ZIK через те, що вони говорили правду. За цей час тарифи не зменшилися, зарплати не зросли, а на Донбасі стріляють". А далі про нібито несправедливість рішення щодо Медведчука та його дружини висловлювався Ілля Кива та інші представники ОПЗЖ: "Нівелювати опозицію -- так народний депутат від "Опозиційної платформи -- за життя" Ілля Кива прокоментував санкції РНБО проти Голови політради ОПЗЖ Віктора Медведчука та його дружини Оксани Марченко".

На "Інтері" 20 лютого сповістили про рішення Оксани Марченко йти в політику після накладених санкцій. Саме її заяву зробили центральним меседжем новини. Згадали про заяву Марченко і на "UA: Першому", але перед цим зазначили, що санкції проти бізнесу Медведчука та Марченко підтримало посольство США.

18 лютого на 5 каналі повідомили, що Петро Порошенко став власником Прямого каналу. Решта каналів, схоже, на цю новину відреагувати не встигли, а наступного дня не дуже й хотіли. Хоча і сам факт купівлі каналу, і прогнози щодо запровадження санкцій щодо Володимира Макеєнка, які озвучив Порошенко (і які не здійснилися), були вартими уваги глядачів.

Незначною лишається увага до проміжних виборів до парламенту на двох округах: №50 на Донеччині та №87 на Прикарпатті. За весь тиждень у новинах згадували про 50-й округ лише на трьох каналах. 5 канал виділяв кандидатку від "Європейської солідарності" Юлію Кузьменко, "112" -- свого генпродюсера та лідера молодіжки ОПЗЖ Артема Марчевського. На "UA: Першому" повідомляли про висування обох кандидатів, а також повідомили те, чого не зауважили конкуренти: на тому ж 50-му окрузі від партії Шарія висувають адвоката Валентина Рибіна, який представляв інтереси колишніх беркутівців у судах щодо розстрілу активістів Майдану. Про вибори на 87 окрузі в новинах цього тижня не йшлося. Хоча новини "1+1" піарили одного з кандидатів. Депутат облради від партії "За майбутнє" та співзнасновник "Буковелю" Олександр Шевченко хвалився, що фонд його партійного лідера Ігоря Палиці надав лікарням, переповненим хворими на коронавірусну інфекцію, кисневі концентратори.

Річниця Майдану

Пам'ятні заходи, панахиди, політичні заяви, до річниці найдраматичніших подій Революції гідності всі аналізовані канали висвітлювали із повагою до учасників подій. Частими спікерами таких сюжетів були прокурори, зокрема генеральна прокурорка Ірина Венедиктова звітувала про результати розслідування злочинів проти учасників революції. На 5 каналі один із сюжетів присвятили виключно політикам із "Європейської солідарності" та їхній участі в панахиді 18 лютого. На каналі "Україна" поширили заяву Арсенія Яценюка, що Україна має розпочати провадження проти Путіна за розстріли на Майдані у 2014 році.

Напередодні роковин розстрілів на Майдані парламент ухвалив постанову про визнання Революції гідності одним із ключових моментів українського державотворення. Повним складом не підтримали постанову представники ОПЗЖ, про що у більшості новин повідомляли. Не згадали про демарш політсили Бойка-Медведчука у повідомленні каналу "Україна", де воліють просто не помічати існування цієї партії. На "Інтері" постанову проігнорували, а на триєдиному каналі Медведчука про саме рішення повідомили, але не вказали, що ОПЗЖ його не підтримала.

Про підозру блогеру і політику Анатолію Шарію 16 лютого повідомили всі канали. Здебільшого матеріали були нейтральними і спиралися на заяву речника Служби безпеки України. Розгорнуті сюжети про роль Шарія в українській політиці вийшли на "UA: Першому" та 5 каналі. На Суспільному цікавилися, які перспективи ліквідації Партії Шарія, а на 5-му поспілкувалися з голову спілки українців у Іспанії, який сказав, що проросійські наративи блогера впливають на українців і там.

Про інший вимір безпекових питань прицільного говорили лише на 5 каналі. Там двічі за тиждень піднімали тему спілкування голови української делегації у Тристоронній контактній групі Леоніда Кравчука із лідером сепаратистів Денисом Пушиліним. У першому матеріалі за 15 лютого крім самого факту зацитували реакцію нардепки від "Євросолідарності" Ірини Геращенко: "Ірина Геращенко на своїй сторінці у фейсбуці заявила, що тим самим Кравчук, цитую: "легалізує покидька, ставлячи його на рівних з офіційним українським представником", кінець цитати". Наступного дня вийшов розлогіший сюжет із реакціями не лише Геращенко, а також представників "Голосу", які розкритикували Кравчука, "Слуги народу", які намагалися побачити в цьому діалог, і "Батьківшини", де пропонували президентові розібратися, чи була коректною публічна активність Кравчука.

Російська "чорна мітка", схоже, випала і в бізнесових суперечностях. На каналі "Україна" розповіли, що один з заводів "Інтерпайп", що належить Віктору Пінчуку, нібито платив окупантам у вже анексованому Криму. У повідомленні не послалися на джерело інформації. Подібна новина опублікована також на сайті "Сьогодні" з посиланням на "РБК-Україна", а та у свою чергу -- на дані російського судового реєстру. У повідомленні не сказано про жодну спробу зв'язатися із "Інтерпайпом", щоби прояснити ситуацію. Тож виглядає це як, хоч і не безпідставне, але підмочування репутації конкурентів. До того ж, інтереси Пінчука та Ахметова у енергетичній сфері останнім часом розходяться, про що свідчили протилежні акценти у висвітленні реформи енергоринку в Україні.

Нетипові лідери серед регіонів

Попри включеність 5 каналу у патріотичний дискурс, у праймових новинах цього каналу моніторинг не зафіксував згадок про нову хвилю репресій у Криму. Ця тема і так недостатньо представлена у новинах через важкодоступність півострова для журналістів. Але коли стаються нові гарячі події у Криму, про них повідомляє якщо не більшість, то принаймні найбільш помітні українські ЗМІ. До того ж, про нову хвилю репресій 17 лютого повідомила омбудсман Людмила Денисова. Цю тему висвітлили в новинах ICTV, "Україні", а максимально детально -- на "1+1" та "UA:Першому".

Серед найбільш популярних регіонів тижня з'явилися Івано-Франківська, Київська та Рівненська область, які зазвичай не виходять у п'ятірку за кількістю матеріалів. Значну увагу до Прикарпаття привернуло зростання захворюваності коронавірусну хворобу та потреба посилювати там карантин. Новини з Рівненщини з'являлися удвічі частіше, ніж зазвичай, бо новинарі висвітлювали розслідування проти стоматологині, яка знущалася над пацієнтами-дітьми. А також активніше, ніж зазвичай, були представлені Київщина та Черкащина, де сталися трагічні отруєння школярок.

Тим часом на "1+1" вийшов цикл сюжетів про карпатських мольфарів, яким довірили прогнози щодо геополітики та пандемії. Під виглядом сенсації у містичних сюжетах розповідали: вірус мутуватиме і "далі вбиватиме", але навесні "пошесть почне слабшати".

Виготовлення цього моніторингового звіту стало можливим завдяки фінансовій підтримці Агентства США з міжнародного розвитку (USAID), наданій через проєкт "Медійна програма в Україні", який виконується міжнародною організацією "Internews". Ця програма зміцнює українські медіа та розширює доступ до якісної інформації. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю громадської організації "Детектор медіа" та не обов'язково відображає точку зору USAID, уряду США та "Internews". Моніторинг проведено відповідно до методології, розробленої експертами ГО "Детектор медіа".




Давайте дружити у Facebook!


Популярне в соцмережах сьогодні

Останні новини